2012. október 30., kedd

Jótállás, szavatosság 1.



Jótállás, szavatosság, garancia?

„2 év a garancia” vagy „Jótállás van rajta” - a mindennapokban gyakran halljuk ezeket a kifejezéseket, de nem biztos, hogy pontosan tisztában vagyunk vele, hogy melyik mit is jelent. A karácsony közeledtével pedig fokozottabban oda kell figyelnünk arra is, hogy az ajándékba vásárolt porszívó, okostelefon vagy televízió ne csak olcsó, hanem jó minőségű és megbízható is legyen. Ebben a bejegyzésben megpróbálunk rendet tenni a jótállás – garancia – szavatosság triumvirátus környékén.

Jótállás (más néven garancia)

A jótállás, másik nevén garancia. Vagyis a bejegyzésben felmerülő három fogalmat máris leszűkítettük kettőre. A jótállás (garancia) konkrétan azt jelenti, hogy a kereskedő, gyártó garantálja, hogy bizonyos időtartamon belül az általunk megvásárolt termék kifogástalanul fog működni, és ez alól a felelősség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítani tudja, hogy a vevő rendeltetésellenesen használta a terméket. Jótállás csak bizonyos, jogszabályban meghatározott áruk és szolgáltatások körére vonatkozik. A jótállás azért kedvezőbb a vásárlónak, mint a szavatosság, mert reklamáció esetén nem kell bizonyítania, hogy vétlen a termék meghibásodásában. 

Jótállás esetén az eladó a termék mindazon hibája miatt helytállni köteles, amely a jótállás időtartamán belül merül fel. Mentesül azonban a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítést követően keletkezett. Nem nekünk kell tehát bizonyítanunk a hibás teljesítést, a jótállás alapján ugyanis az eladót terheli a bizonyítási kötelezettség – amennyiben vitatja a fogyasztói kifogást. Az eladónak kell azt bizonyítania, hogy a hiba oka már a termék átadását követően lépett fel.

A törvény szerint a jótállási jogok gyakorlásánál a szavatosságra vonatkozó szabályokat kell – a megfelelő eltérésekkel – alkalmazni:

1. Jótállás esetén ugyanazokat az igényeket (kijavítás, kicserélés, árleszállítás, elállás), ugyanazokkal a feltételekkel (például sorrendiség elve) érvényesíthetjük, mint szavatosság esetén.
2. A jótállás időtartama is meghosszabbodik a kijavítás idejével, a termék vagy jelentősebb részének kicserélése, illetve kijavítása esetén pedig a jótállás időtartama újból kezdődik.
3. Jótállás esetén sem vagyunk kötelesek megtéríteni a termék természetes amortizációját. Az eladónak kell viselnie továbbá azokat a költségeket, amelyek a jótállási igény érvényesítésével kapcsolatban adódtak.

A jótállás – eltérően a szavatosságtól – nem minden termék esetében áll fenn. Jótállás ugyanis csak arra a termékre vonatkozik, amelyre azt jogszabály előírja (kötelező jótállás), vagy amelyre nézve szerződés vagy reklám ilyen tartalmú kötelezettségvállalást tartalmaz (önkéntes jótállás).

a) kötelező jótállás esete

A kötelező jótállás jogszabályon alapul. Ilyen jogszabály az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet (a továbbiakban Korm. Rendelet) is, amely az új tartós fogyasztási cikkek vonatkozásában rendel el kötelező jótállást. Ez alapján a kötelező jótállás időtartama egy év, amelyet a vásárlás napjától, illetve az üzembe helyezéstől – amennyiben azt az eladó vagy képviselője végezte el – kell számítani. Azt, hogy pontosan mit tekinthetünk tartós fogyasztási cikknek, a kormányrendelet melléklete tartalmazza, de ide sorolható például a hűtő-, mosógép, tűzhely, porszívó, mobiltelefon, amelyekre termék fogyasztói árára tekintet nélkül kiterjed a jótállás. Emellett a másik csoportba olyan termékek tartoznak, ahol a termék fogyasztói árát is vizsgálni kell, így csak bruttó 10.000 Ft értékhatár felett kötelező a jótállás (például óra, rádió).

b) önkéntes jótállás esete

Önkéntes jótállásában az eladó vagy gyártó a kötelező jótállásnál kedvezőbb feltételeket (például hosszabb jótállási idő vállalása, illetve olyan termékek esetében is jótállás biztosítása, amelyekre nem vonatkozik kötelező jótállás) is megállapíthat.  
Jótállási igényünk érvényesítése esetén a következő kedvezmények illetik meg a vásárlót: 
1.  Amennyiben az eladó a jótállási jegyen szervizt is megadott, kijavítás iránti igényünket közvetlenül ennek helyén is érvényesíthetjük.
2. Amennyiben három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, az eladó köteles a terméket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza. 
3.  A kijavítás során a termékbe kizárólag új alkatrész kerülhet beépítésre.

A jótállási jegy szerepe  
 
A jogszabály értelmében az eladó köteles a fogyasztási cikkel együtt – minden kérés nélkül – jótállási jegyet átadni számunkra, amelyet közérthetően és egyértelműen, magyar nyelven kell megfogalmazni, és írásban vagy más maradandó eszközön kell átadni.  A jótállási igény csak ezzel a jeggyel érvényesíthető a forgalmazónál vagy a feltüntetett szakszerviznél. Valamint fontos szabály, hogy a jótállási jegynek a kötelező tartalmi elemeket kívül utalnia kell arra, hogy a jótállás a fogyasztó törvényből eredő jogait nem érinti. 
 
Ha a vásárlást követő 3 napon belül történik a meghibásodás, és a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza, a forgalmazó köteles az árut kicserélni. Érdemes tehát rögtön vásárlás után kipróbálni, ellenőrizni a terméket.

A következő bejegyzésben a szavatossággal kapcsolatos rendelkezéseket tekintem át.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése