A határozott időre szóló munkaviszony 1. (alapvető
szabályok)
Ahogyan azt az előző
bejegyzésemben felvázoltam, a 2012. évi I. törvény a Munka törvénykönyvéről új
foglalkoztatási formákat igyekszik meghonosítani a magyar munkajogban és számos
foglalkoztatási forma szabályait is módosította. Ezúttal a határozott idejű
munkaviszonyra vonatkozó új szabályokat tekintem át.
Mit mond a törvény a munkaviszony
létesítéséről? A 42. § alapján a munkaviszony munkaszerződéssel jön létre,
amely alapján
- a munkavállaló köteles a
munkáltató irányítása alapján munkát végezni,
- a munkáltató pedig köteles a
munkavállalót foglalkoztatni és a munkabért megfizetni.
A munkaszerződés kötelező
tartalmi elemei között, a felek megállapodnak a munkavállaló alapbérében,
munkakörében, munkahelyében és a munkaviszony tartamában. Bennünket jelen
esetben ez az utóbbi tartalmi elem érdekel.
A munkaviszony főszabály szerint
határozatlan időre jön létre, kivéve, ha a felek másként állapodnak meg. A
mindennapi életben előfordulhatnak olyan élethelyzetek, amelyekben a
munkáltatónak a munkavállaló tartós távollétével kell számolnia (például hosszabb
ideig tartó betegség, gyermekvállalás vagy önkéntes katonai szolgálat miatt).
Az élet azonban nem állhat le ezen idő alatt sem, így a munkáltatónak
gondoskodnia kell a munkavállaló helyettesítéséről. Ezt a helyzetet segít
megoldani a határozott idejű foglalkoztatás lehetősége.
Mitől határozott idő a határozott idő, vagyis hogyan határozhatjuk meg a
foglalkoztatás pontos tartamát?
A Munka törvénykönyve 192. §-a szerint
„A határozott idejű munkaviszony tartamát naptárilag vagy más alkalmas módon
kell meghatározni”.
Tehát naptárilag vagy más alkalmas
módon. Vagyis: „a munkaviszony három évre jött létre”, a „munkaviszony X.Y.
tartós távolléte idejére jött létre” vagy „a munkaviszony a TÁMOP 1234.5678.9
pályázatban vállalt megvalósítási időre jött létre.” Lényeg a lényeg: a
munkáltató a munkaviszony „várható” tartamáról köteles tájékoztatni a
munkavállalót.
A tartammal kapcsolatos lényeges
szabály, miszerint a határozott idejű munkaviszony tartama nem haladhatja meg
az 5 évet. Ebbe az 5 évbe bele kell számítani a hosszabbítás idejét és az előző
határozott idejű munkaszerződés megszűnésétől számított 6 hónapon belül
létesített újabb határozott idejű munkaviszonyt is. Tehát mindent összeadunk és
számítjuk az időtartamot!
Ha a munkaviszony létesítéséhez
hatósági engedély szükséges, akkor a munkaviszony legfeljebb a hatósági
engedélyben meghatározott időre létesíthető. Az engedély meghosszabbítása
esetén azonban az újabb határozott idejű munkaviszony a korábban létesített
munkaviszony tartamával együtt – már meghaladhatja az 5 évet. Felmerülhet
kérdésként, hogy kinek a foglalkoztatásához van szükség hatósági engedélyre?
Milyen esetekre vonatkozik ez a szabály? Ez a helyzet állhat fenn a
munkavállalási engedély alapján foglalkoztatható munkavállalók esetében, amely
engedély a hatóság által meghatározott időre jár, így a munkaviszonyt is
legfeljebb erre az időre lehet megkötni. Azonban ha újabb és újabb engedély
kiadására kerül sor, a munkaviszony összeszámított tartama túllépheti az 5
évet.
Változás a határozott idejű
munkaviszony szabályozásában, hogy az új törvény általános jelleggel tiltja a
határozott idejű munkaviszony létesítését, ha az az érintett munkavállaló jogos
érdekét sérti. A határozott idejű munkaviszony meghosszabbítására vagy ismételt
létesítésére a törvény alapján valamilyen, a munkaszervezéstől független,
objektív ok fennállásához köti. Ilyen lehet például az az eset, amikor a
munkáltató a munkavállalót egy projekt időtartamára alkalmazza, és az adott
projekt megvalósítása határozott idővel meghosszabbodik.
A munka világában való elterjedtsége is bizonyítja, hogy nem becsülhetjük le ezen foglalkoztatási forma szerepét és annak fontosságát, hogy minél naprakészebbek legyünk a vonatkozó jogi szabályok tekintetében. Így a témát a következő bejegyzésemben is folytatom, ahol a határozott idejű munkaviszony megszűnésérről illetve megszüntetéséről lesz szó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése