A szabálysértésekről szóló 2012. évi II. törvény
Szabálysértés? Pontosan milyen
jogi kategória ez? Mit jelent és melyek a jellemzői a nemrégiben elfogadott új
jogszabálynak?
A szabálysértésekről, a
szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartásról szóló 2012. évi II. törvény 2012.
április 15-én lépett hatályba és számos anyagi és eljárásjogi változást vezet be.A szabálysértés, mint jogintézmény fejlődése
hatalmas változáson ment keresztül amíg jelenlegi formáját elérte. Az új
jogszabály kialakítását a korábbi törvények értékeinek a felhasználásával, a
hibák, hiányosságok kiküszöbölésére, valamint a jelenlegi társadalmi
követelményeknek megfelelő továbbfejlesztésre irányuló igény motiválta.
Az újraszabályozás célja, hogy
gyors és eredményes fellépést biztosítson azokkal a jogsértő
magatartásokkal szemben, amelyek a bűncselekményekhez képest enyhébb fokban
sértik vagy veszélyeztetik a társadalmi normákat, az állampolgárok és a
szervezetek személyét vagy jogait, az együttélés szabályait, akadályozzák vagy
zavarják a közterületek, illetve a közlekedés rendjét. További célja a
cselekmények elbírálásával kapcsolatban, hogy a szabálysértési eljárások
megfeleljenek a hatékony, gyors ügyintézés kritériumának.
1.Módosul a szabálysértés fogalma, így nem állapítható
meg szabálysértés, ha a cselekményre jogszabály közigazgatási bírság
alkalmazását rendeli el, ezáltal tehát megszűnik a szabálysértési és a
közigazgatási eljárások párhuzamos alkalmazása.
2. Új büntetési nemként vezeti be a törvény a közérdekű munkát, 6 - 180 óra időtartammal.
Alkalmazására csak az eljárás alá vont beleegyezésével van lehetőség, végrehajtására
pedig az elkövetőnek kell jelentkeznie az állami foglalkoztatási szervnél.
3.Továbbra is
a legsúlyosabb szankció az elzárás (új elnevezéssel: szabálysértési
elzárás), változatlanul 1 - 60 nap időtartamig, halmazat esetén 90 napig
(fiatalkorú esetén 30, illetve 45 napig) terjedő időtartammal alkalmazható
szankció.
4.
Az általános büntetési nem változatlanul a
pénzbírság, melynek mértéke általában 5000 – 150 000 Ft,
illetve szabálysértési elzárással is büntethető szabálysértések esetén 5000 -
300 000 Ft.
5. A korábbiaktól eltérően nem került meghatározásra az
egyes tényállásokhoz kapcsolódóan kiszabható pénzbírság felső határa, csupán
az előbbiek szerinti generális maximumok.
6.
Meghatározza ugyanakkor a büntetés kiszabására
vonatkozó alapvető elveket, az enyhítő (pl. a hatóságokkal való
együttműködés) és súlyosító körülményeket (pl. 2 éven belüli
felelősségre vonás).
7.
Egyes közlekedési szabálysértéseknél bevezetésre
kerül a szabálysértési pénzbírság, illetve helyszíni bírság kötelező mértékének
(a továbbiakban: fixbírság) meghatározása [63/2012. (IV. 2.)
Korm. rendelet]. Ennek alapján, amennyiben az eljáró hatóság a
Kormányrendeletben felsorolt valamely szabálysértés miatt bírságot szab ki, az
ott meghatározott összeget kell alkalmaznia. Megállapítható, hogy a
szabálysértési eljárásban kiszabható pénzbírság ezekben az esetekben a
helyszíni bírság összegének kétszerese. A fixbírságot a jogalkotó a
jogbiztonság fokozása érdekében vezette be. A helyszíni bírsággal szemben a
szabálysértési eljárásban kiszabható magasabb összeget a költségesebb eljárás
lefolytatása indokolja.
8. A helyszíni bírság összege általában 5000 -
50 000 Ft-ig, 6 hónapon belüli ismételt elkövetés esetén 70 000 Ft-ig
terjedhet, kivéve a fixbírság hatálya alá tartozó szabályszegések esetét.
9.
A jelenleg is alkalmazott intézkedések köre
nem változik, így a járművezetéstől eltiltás, az elkobzás, a kitiltás és
a figyelmeztetés egyaránt a szankciórendszer részét képezik. A kitiltásra
ugyanakkor már nemcsak sportlétesítményből és sportrendezvényről van lehetőség,
hanem kereskedelmi egységből is.
10. Ha az eljárás alá vont személyt ugyanabban az
eljárásban több szabálysértés miatt vonják felelősségre, a halmazati
szabályok alkalmazására kerül sor. A fixbírságon kívüli tényállások esetén
a pénzbírság felső határa 225 000 Ft, elzárással sújtható szabálysértés
esetén 450 000 Ft-ig terjedhet.
11. Új
rendelkezés az ismételt elkövetéssel járó szankcionálás bevezetése. Ez
egyrészt vonatkozik a hat hónapon belül harmadik alkalommal elkövetett –
nem közlekedési - szabálysértések szigorúbb elbírálására (90 / 75 / 60
napig terjedő szabálysértési elzárás lehetőségére), másrészt az engedélyhez
kötött járművezetés szabályainak megszegésével elkövetett közlekedési
szabálysértések esetén a járművezetéstől eltiltás kötelező alkalmazására.
12. Jelentősen
emelkedik, 20 000 Ft-ról 50 000 Ft-ra a tulajdon
elleni szabálysértések szabálysértéssé nyilvánító értékhatára.
13. Jelentős
változás következett be a szabálysértések számában, a korábbi több
mint 180-nal szemben a Szabs. tv. mindössze 86 tényállást
tartalmaz. A kikerült szabályszegések felülvizsgálata alapján azok egy része
közigazgatási bírság hatálya alá kerül.
14. Valamely
cselekményt vagy mulasztást a jövőben már csak törvény nyilváníthat
szabálysértéssé, a korábbi, egyes szabálysértéseket meghatározó
Kormányrendelet, valamint az önkormányzati rendeletek hatályukat vesztik.
Alapvető eljárásjogi változások:
1. Szűkült a szabálysértés miatt eljáró hatóságok köre.
Általános szabálysértési hatóság a jegyző helyett a megyei
(fővárosi) kormányhivatal, szabálysértési hatóság ezen túl a
rendőrség (helyi rendőrkapitányság), valamint a Nemzeti Adó- és
Vámhivatal vámszerve.
2. Módosult a helyszíni bírság kiszabására jogosultak köre
is. A rendőrség jogosultságot kapott valamennyi szabálysértés helyszíni
bírságolására.
3.
A rendőrségnek a korábbi kettővel szemben valamennyi
szabálysértési elzárással is sújtható szabálysértés (13) esetén
előkészítő eljárást kell lefolytatnia.
4.
A helyszíni bírságolás során új jogintézmény a helyszíni
idézés, 5 napon belül az elkövetés helye szerinti szabálysértési
hatósághoz.
5. Az eljárási szabályok vonatkozásában a Szabs. tv.
bevezeti a feljelentés elutasításának jogintézményét (ez esetben nem
indul meg a szabálysértés eljárás).
6. Külön nevesíti - a tényállás tisztázást nem
igénylő ügyekben - a meghallgatás nélküli határozathozatal lehetőségét (15
napon belül), amely során hozott döntés elleni jogorvoslatként a
meghallgatás kérését határozza meg.
7. A meg nem fizetett pénzbírság és helyszíni bírság
végrehajtására vonatkozó új szabályozás szerint a bírságösszegeket - a
rendelkezésre álló 30 napon belüli - meg nem fizetés esetén elzárásra kell
átváltoztatni 5000 Ft /nap mértékben. Az egyéb költségek végrehajtása
továbbra is adók módjára történik.
8. Újdonság az is, hogy a bírságok megfizetése
a jövőben csekken történik, de ez mit sem változtat azon a tényen, hogy
az összeg nem az azt kiszabót, hanem az államot illeti meg.
9. elzárásra átváltoztatást megelőzően a Szabs. tv.
megteremti a meg nem fizetett pénzbírság, illetve a helyszíni bírság 5000
Ft-onként 6 óra közérdekű munkával történő megváltásának a lehetőségét.
Ennek érdekében - a befizetésre rendelkezésre álló határidőt követő három
munkanapon belül (de azt megelőzően is) – be kell jelentkeznie az állami
foglalkoztatási szervnél. Elmulasztása esetén a hatóság az elzárásra átváltoztatásra
intézkedik. A közérdekű munka végrehajtásáról az állami foglalkoztatási szerv
gondoskodik és végzi a szabálysértési hatóságnak a közérdekű munka
végrehajtásával vagy meghiúsulásával kapcsolatos értesítését. A közérdekű munka
végzésének feltétele a foglalkozás-egészségügyi alkalmassági vizsgálat
elvégzése.
10. Változás, hogy a szabálysértés elkövetésétől
keletkezett valamennyi költség a bizonyítás érdekében felmerült
szabálysértési költségnek tekintendő, melynek viselésére a felelősségre vont
személy köteles (meghatározott feltételek esetén személyes költségmentesség
engedélyezhető).
11.
A Szabs. tv. alapján továbbra is van lehetőség
a méltányosságra irányuló kérelem benyújtására, azonban azt
csak a pénzbírság megfizetésére nyitva álló határidőig, egyéb jogkövetkezmény
esetén a végrehajtás megkezdéséig lehet - egy alkalommal -
előterjeszteni.
Új elemként jelenik meg a törvényben a szabálysértési
nyilvántartási rendszer létrehozásának igénye. A törvény a
jelenlegi, szabálysértés miatt jogerősen elmarasztaltak központi
szabálysértési nyilvántartása mellett az új rendszer részeként
szabályozza az eljárás alá vontak, valamint a helyszíni bírságoltak
nyilvántartását is.
Az új törvény a 2012. április 15-én vagy azután elkövetett
szabálysértésekre terjed ki. Ennek értelmében az ezt megelőzően
elkövetett cselekmények esetén a korábban hatályos, a szabálysértésekről
szóló 1999. évi LXIX. törvény rendelkezései szerint kell eljárni.
Köszönet az ORFK Szóvivői Irodájának az átfogó tájékoztatásér.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése